Cara-cara menyimpan duit dengan Maybank2u

Hi semua!
Hari ini saya membaca tentang sesuatu yang menginspirasikan post ini.

The Day I Saved My First RM10,000

Kamu juga boleh membaca article/blog post ini di SINI.
Baca headline pun sudah cukup "impressed me!" dan semestinya saya juga mahu save that much money. I've spend my saving to buy my first house before so its 'hard' to build my saving again. But, I must do it for a better future.
Jadi, tanpa melengahkan masa atau just wish for it, I just get started.
But, how? macam mana lah??
First of all, here what you need to do. I am no expert but in order to achieve this, you need to have this first.

1. Matlamat menyimpan ( Ask yourself why?)
2. Target yang mahu disimpan ( How much you want to save? Letak amount)
3. Berapa lama mahu menyimpan untuk mencapai 2 ( Berapa lama untuk mencapai amount? be realistic ya)
4. Mulakan langkah( start small, no need to seksa yourself so much)

Jadi, untu saya, saya mulakan dengan langkah mudah iaitu mengunakan Maybank2u.com CREATE GOALS.
Cara-caranya adalah.

Langkah 2: Masukkan username dan password
Langkah 3: Cari Create Goal ( seperti dibawah)
Langkah 4: Apabila sudah click Create Goal seperti dibawah. Seterusnya, isikan semua details bergantung kepada kamu punya goal.

Category - Boleh pilih mengikut apa yang kamu mahu
Goal name - Kamu boleh buat nama goal kamu mengikut apa yang kamu mahu
Commitment - Ada dua iaitu monthly amount dan duration. Sila pilih.
From Account - Sila pilih akaun Maybank kamu. First deposit dan monthly amount/duration amount akan ditolak dari akaun ini.
Goal Amount - Berapa target kamu
First deposit - First kamu simpan. Akan ditolak terus dari akaun kamu
Monthly amount - Jumlah yang akan ditolak setiap bulan
Starting date - Bila kamu akan bermula
Duration - Berapa lama kamu mahu menyimpan untuk goal ini.

Setakat ini, saya sudah create 3 goals. Saya berharap saya dapat mencapai goal ini dengan jayanya.
Jadi, tunggu apa lagi mulakan sekarang.
Semestinya saya akan update disini my progress on this goal.

Love,
Aya




What's your opinion?

Please share your thoughts.

Powered by Blogger.

Follow me on Facebook (@estelle.payaroni)