Nak GANDAKAN simpanan akaun 1 KWSP untuk persaraan?

 


Hi disana,

Apa kabar? Saya berharap kamu sihat saja disamping orang tersayang!

Hari ini, saya akan kongsikan mengenai sesuatu yang mungkin kamu tidak pernah dengar atau pernah dengar tapi gitu -gitu saja, tak pernah ambil tahu sangat. It's okay, saya kan kongsikan details dengan kamu hari ni.

Kamu tau ka yang Akaun 1 KWSP boleh DIKELUARKAN? Sebelum ini, akaun 2 saja yang boleh kasi keluar kan? Tetapi semenjak pandemik melanda negara, akaun 1 boleh dikeluarkan untuk memenuhi keperluan kehidupan setiap individu. Tetapi, amount itu mengikut berapa jumlah akaun 1 kamu ada kan?

Yang saya nak ceritakan ini adalah keluarkan duit dari akaun 1 KWSP untuk PELABURAN Unit Trust. Jika kamu belum tahu mengenai Unit Trust, kamu boleh baca DISINI.

Akaun 1 ini boleh buat pengeluaran tetapi hanya untuk PERLABURAN, untuk tambah simpana persaraan.

Nak tahu macam mana?? Mari saya tunjukkan langkah demi langkah.

Teknik ni ramai yang tidak tahu, adalah satu kerugian besar bagi pekerja swasta kerana teknik ini tidak melibatkan komitment bulanan.

Tanpa membuang masa, saya akan tunjukan cara.


Langkah 1: Sila dapatkan nombor KWSP anda.


Langkah 2: Semak berapa jumlah yang boleh dikeluarkan untuk pelaburan Unit Trust mengunakan jadual simpanan asas KWSP.


Contoh cara kira berapa boleh keluar untuk pelaburan Unit Trust:

Umur pelabur ( anda) = 33 tahun

Duit dalam akaun 1 KWSP = RM100,000.00

Simpanan asas umur 33 tahun = RM47,000.00 ( semak jadual simpanan asas KWSP)

Maka,

berapa boleh keluar,

= RM100,000.00- RM47,000.00) x30%

= RM53,000 x0.3

= RM15,900.00

Maka, anda layak melabur Unit Trust sebanyak RM15,900.00


Langkah 3: Setelah anda pastikan kelayakan pengeluaran anda dan jumlah yang boleh dikeluarkan, sediakan fotokopi IC anda ( hitam putih)


Langkah 4: Anda boleh set appointment untuk berjumpa saya. Saya akan sediakan borang yang perlu diisi dan guide anda satu per satu ya!


Alaaa... saya LAYAK tapi saya jauh dari tempat saya, JANGAN RISAU!!

Apa yang kamu perlu buat ialah whatsapp saya dan bagitau yang kamu nak gandakan simpan akaun 1 KWSP dan saya akan guide kamu untuk langkah seterusnya.

Whatsapp saya : Aya +60164357626


Selepas saya hantar borang ke pejabat KWSP, saya akan keep update dgn kamu ya jangan risau!


Jadi, apa tunggu lagi. Jangan kasi biar itu duit di Akaun 1 KWSP duduk saja, make that money work for you!


Saya berharap article kali ni berguna untuk kamu.

Jika kamu suka ini article, boleh share dengan kawan-kawan dan keluarga di sosial media kamu. Terima kasih, jumpa lagi untuk post seterusnya!


Sincerely, 

Aya



What's your opinion?

Please share your thoughts.

Powered by Blogger.

Follow me on Instagram (@estelle.payaroni)