Resepi Lia Akaw(Sambal) Kenyah Badeng

Siapa suka makan Lia akaw sini? Kita sama!

Saya paling suka makan Lia akaw buatan Kenyah Badeng.Saya ada juga cuba sambal yang dibuat oleh peniaga-peniaga Melayu, Cina tetapi tetaplah Lia akaw buatan Kenyah Badeng menjadi pujaan dan kegemaran.

Apabila saya makan Lia akaw kan, semua kenangan zaman sekolah terimbas kembali.Masa muda bersama-sama kawan-kawan. Tetapi itu bukan tujuan saya menulis post kali ni tetapi saya nak kongsikan macam mana memasak Lia Akaw ini.


Bahan-bahan:

1. Cili ( mana-mana jenis cili)

2. Pusuk atau ikan bilis - Kali ni saya guna pusuk dari Sabah, memang berkualiti tinggi.

3. Secukup rasa, garam dan ajinamoto

4. Minyak masak

5. Bawang merah besar


Cara-cara membuatnya:

1. Potongkan bawang merah dan kisarkan

2. Buang tangkai cili dan kisarkan

3. Panaskan minyak,gorengkan pusuk dan toskan

4. Tumiskan bawang merah besar yang telah dikisar tadi sampai agak layu

5. Masukkan cili yang telah dikisar tadi dan masak bersama dengan bawang merah tadi.

6. Pastikan gaul dengan sebati dan apabila cili dah agak layu/pecah minyak, masukkan pusuk yang telah digoreng tadi.


SIAP!

Tips penyimpanan : Simpan dalam bekas yang bersih dan jika hendak makan, ambilkan dengan sudu yang bersih.


Saya nak ambil kesempatan ini utk kongsikan mengenai ikan bilis Sabah, perghhh sememangnya high quality o, bersih, banyak dan murah lagi. Rugi rasanya tak beli banyak hari tu untuk jual disini.







What's your opinion?

Please share your thoughts.

Powered by Blogger.

Follow me on Instagram (@estelle.payaroni)